loading...
حماسه 92
محمد بازدید : 96 شنبه 02 شهریور 1392 نظرات (0)

چرا حماسه سیاسی و اقتصادی

 

وقتی واژه یا اصطلاح حماسه به فعل یا موضوعی الحاق و پیوند می خورد، یا به تعبیری زمانی که می گویند برای انجام و تحقق امری، حرکتی حماسی لازم است؛ معنی و مفهوم آن این است که، باید با روحیه ای متفاوت و اراده ای متمایز و انگیزه ای مضاعف و بصیرتی بیشتر نسبت به امورات مشابه در ایام متداول و مرسوم، برای انجام چنین اموری تجهیز و آماده شد.


وقتی برای انجام کاری شجاعت، شهامت، دلاوری و قدرت تشخیص و نصمیم گیری خارق العاده ای لازم باشد، می گویند : برای محقق شدن چنین امری باید حماسه ساخت. وحماسی عمل کرد .

 

با این مقدمه اجمالی، اینک به سراغ چیستی و چرایی نام گذاری امسال به «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و نایب بر حق امام عصر والزمان، حضرت امام خامنه ای عزیز می رویم. تا بدانیم وبفهمیم چرا وبه چه علت معظم له سال ۱۳۹۲ هجری شمسی را به این اسم نام گذاری کرده اند .

 

آیا این نامگذاری صرفاً به خاطر این است که در روزهای پایانی بهار سال جاری، قرار است انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شود؟ یا به خاطر این است که دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران در حال تشدید نمودن تحریم ها هستند؟

 

مسائل اقتصادی چه ارتباطی به سیاست دارد، که امام امت در پیام نوروزی خود، این دو را با هم گره زده و آنها را با هم عجین و لازم و ملزوم هم دانسته اند؟

 

ممکن است مسئله انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شیطنت دشمنان در شدت بخشیدن به تحریم ها در این نام گذاری مؤثرونقش به سزایی داشته باشد؛ اما بنده بر این باورم که ، این دوعامل نمی تواند علت تامه این نامگذاری باشد. و بدون تردید، علل و عوامل مؤثر متعدد دیگری وجود دارد که، امام امت را در انتخاب این نام ترغیب نموده اند.

 

بر کسی پوشیده نیست که حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ که حضرت امام خامنه ای مدظله العالی، از آن به فتنه عمیق یاد کرده اند، شامه کثیف دشمنان داخلی و خارجی را برای استشمام هر چه بیشتر بوی گندی که هرازچندگاه، از سوی مزدوران سرسپرده صهیونیسم وآمپریالیسم ، وبرخی از دوستان جاهل وگمراه ومنحرف، در گوشه و کنار این مملکت متساطع می شود، تیزتر نمود. وروزنه امیدی برای آنها بر سر راه آرزوهایشان که چیزی جز سرنگونی جمهوری اسلامی نیست تعبیه واحیاء کرد.

 

متاًسفانه باید اذعان کرد که رفتارهای نسنجیده و غلط و خلاف شرع بعضی از مسئولین در طول چهار سال گذشته، مزید بر علت شده وطمع دشمنان داخلی و خارجی را برای دستیابی به اهداف شومی که ۳۴ سال است به دنبال آنها می دوند را خیلی بیشتر نمود. تا حدی که آنان در توهم وخیال باطل خود؛ فاصله چندانی با پیروزی احساس نمی کنند.

 

رویکرد بعضی از رسانه های داخلی و عملکرد رسانه های بیگانه، خصوصاً نحوه عملکرد وبرنامه سازی تلویزیون های مزدور فارسی زبان، بهترین مصداق برای این مدعاست.

 

بدون تردید برای نقش برآب کردن نقشه های شوم و بسیار خطرناک و در عین حال جدی؛ که این دشمنان برای نابودی انقلاب اسلامی و قبل از آن، خنثی نمودن توطئه هایی که برای جدایی ولایت فقیه از مردم ولایتمدار ایران اسلامی طراحی نموده اند؛ و همچنین برای تودهنی زدن به جاهلان و منحرفان داخلی که خطر جهالت و انحراف آنها از خطر رژیم اشغالگر و کودک کش اسرائیل و آمریکازهی بیشتر است؛ و ایضاً برای بیداری و هدایت دوستان غافل؛ روحیه ای حماسی و بصیرتی که رمز عاشوراییان بوده است و اراده ای حسینی وعزمی راسخ لازم است. و باید برای خلاصی از این تهدیدها حماسه ها ساخت. وعلی وار تصمیم گرفت وحسین وار پیش رفت وعباس وار مطیع ولایت بود .

 

زمان شناسی، دشمن شناسی و بصیرت علی گونه و شهامت و شجاعت و هوشیاری حسین گونه ی علی زمان ما، حضرت امام خامنه ای در نامگذاری امسال، موجب گردید، سالی که دشمنان در توهم جشن نابودی انقلاب اسلامی و تحقق یافتن آرزوهای دیرینه شان به سر می برند، انشاء الله به فضل الهی ومدد حضرت ولی عصر (عج)به سال نابودی و شکست مفتضحانه خودشان و به گور بردن تمام آمال و آرزوهای پلیدشان تبدیل شود.

 

آری حماسه سیاسی لازم است. یعنی باید بصیرت سیاسی (آگاهی های سیاسی) معرفت و بینش دینی خود را به طرز فوق العاده ای بالا ببریم، تا بتوانیم در فضای غبارآلودی که دشمنان داخلی و خارجی و گروه جاهلان و منحرفان داخلی و بعضی از دوستان غافل برای مشتبه ساختن حقیقت ساخته اند، به راحتی حق را از باطل تشخیص دهیم. ومانع خروج قطار انقلاب اسلامی از ریلی که مارا به سمت وسوی کمال مطلوب گسیل میدهد شویم.

 

امروز با ائتلافی که بین دشمنان خارجی و داخلی بوجود آمده، دو جبهه جنگ، که به مراتب زهی زیان بارتر و خطرناک تر از جنگ نظامی و مسلحانه هستند، در مقابل ملت شریف ایران اسلامی گشوده شده است. این دو جنگ که عبارتند از : ۱- جنگ نرم عقیدتی سیاسی و فرهنگی اجتماعی ۲- جنگ اقتصادی، تنها به جرم خداخواهی و دین مداری و استکبارستیزی و عدالت خواهی به ایران اسلامی تحمیل شده است.

 

مصون ترین و مقاوم ترین سنگر و جان پناه در این دو جبهه، که به ما ایرانیان مصونیت مطلق می بخشد و ما و مقدسات ما را از هر گونه گزند مادی و معنوی مصون و محفوظ نگه می دارد، سنگر توحیدی ولایت مطلقه فقیه است. و تنها سلاح کاربردی و مؤثری که می تواند ایران و ایرانی را، و از این دو مهمتر نظام جمهوری اسلامی ایران را؛ در برابر پیشرفته ترین سلاح های مخوفی که دشمنان در این دو جبهه برای دستیابی به اهداف از پیش تعین شده خود از آن استفاده می کنند، صحیح و سالم نگه می دارد، اسلحه بصیرت و معرفت و بینش دینی و سیاسی و اطاعت آگاهانه و آزادانه از اوامر و نواهی مقام عظمای ولایت است ولا غیر.

 

بدیهی است که وقتی دشمن از خود تلاش بیشتری نشان می دهد؛ وظیفه ما است که با خلق یک حماسه سیاسی، به جنگ نرم عقیدتی سیاسی و فرهنگی اجتماعی دشمنان برویم و آنها را در این جبهه سرکوب و سرنگون و نابود نماییم و همزمان با خلق یک حماسه اقتصادی به جنگ اقتصادی تحمیلی دشمنان قسم خورده خود برویم. و با این حماسه ها کاری کنیم کارستان.

*******************************************************

اگر حماسه حسینی را به عنوان بی‌نظیرترین حماسه تاریخ بشر به عنوان الگویی برای حرکت انقلابی مردم ایران بدانیم، حماسه هشت سال دفاع مقدس مردم ایران در برابر جبهه متحد کفر و شرک و نفاق می‌تواند یکی از فرازهای حساس تاریخ انقلاب باشد که صلابت و ایستادگی این ملت را اثبات کرد، اما به‌رغم آن، سؤال اساسی این است که چرا هنوز این ملت نیازمند به خلق حماسه‌ای دیگر است آنگونه که رهبر و مقتدایش ملت را به حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی در سال جدید فراخوانده است.

تردیدی نیست که طی سال‌های اخیر دشمنان این ملت متأثر از شکست در توطئه‌های امنیتی، نظامی و اقتصادی سال‌های آغازین انقلاب در سال‌های اخیر و به ویژه در سال ۹۱ همه ظرفیت‌های ممکن در عرصه اقتصادی، سیاسی و نظامی و امنیتی را برای شکست اراده مردم ایران به کار گرفته‌اند و مردم ایران نیز به رغم تحمل آثار و پیامدهای این فشارها، اما با ایستادگی و استقامت خود نشان دادند که انقلاب هنوز از ظرفیت و بالندگی بالایی برخوردار است و قادر است با تکیه بر مؤلفه‌های الهی و ارزشی و پایگاه مردمی خود بر شعارهای راستین خود تأکید نموده و شاید تعبیر زیبای مقام معظم رهبری در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی در آستانه سال جدید را بتوانیم شایسته‌ترین برآورد از نتیجه ایستادگی بدانیم آنگاه که فرمودند «درس بزرگ موفقیت‌ها و دستاوردهای سال ۹۱ این است که یک ملت زنده هرگز بر اثر تحریم‌ها، فشارها و سختی‌های دشمن به زانو در نخواهد آمد.»

اما روند تحولات آینده که در امتداد راهبردهای گذشته دشمنان معطوف بر افزایش فشارها و تهدیدهاست بیانگر این است که دشمنان هنوز از به تسلیم کشاندن مردم ایران (به‌رغم همه شکست‌های گذشته) ناامید نشده‌اند و با برنامه‌ریزی‌های خود هنوز به موفقیت برای شکست اراده مقاومت و ایستادگی مردم ایران امید بسته و سودای تسلیم مردم و مسئولان نظام اسلامی را در سر می‌پرورانند.

آنها از چه به رغم اذعان خود از براندازی و شکست نظام اسلامی ناامید شده‌اند، ولی تغییر رفتار و به نوعی عقب‌نشینی نظام اسلامی از شعارهای اصولی و بنیادین را موفقیتی برای خود می‌دانند. مبتنی بر این رهیافت دشمنان، شاید فلسفه نامگذاری سال ۹۲ را به عنوان سال «حماسه اقتصادی» و «حماسه سیاسی» بهتر بتوان درک کرد.

در فرهنگ لغات، حماسه به آثار و اشعار ادبی گفته می‌شود که دارای ویژگی‌های مشترکی از جمله وجود یک قهرمان ملی و یا قوی است که با شخصیت فوق‌العاده و اقدامات خارق‌العاده خود در راه رسیدن به هدف از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و یا اینکه حماسه به معنای وقایع و اتفاقات بسیار تأثیرگذار و سرشار از شهامت‌ها و دلیری‌ها تعبیر شده است که البته با شدت و صلابت همراه است. اما مبتنی بر فرهنگ والای انقلابی اسلامی ما که حماسه حسینی و یا حماسه هشت سال دفاع مقدس را در پیشینه تاریخی دارد، حماسه‌سازان نه شخصیت‌های افسانه‌ای که انسان‌هایی هستند که در دامن ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام و انقلاب پرورش یافته و در مسیر تلاش و حرکت با گذشت از خود به خدا رسیده‌اند. در این میدان قطعاً اهداف مادی و فردی نمی‌تواند تنها منبع الهام‌بخش برای حماسه‌آفرینی باشد.

تجلی عزم و اراده ملی مردم ما در عرصه حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی سال ۹۲ که مقابله با تحریم‌ها و حضور در انتخابات تنها یکی از جلوه‌های آنهاست می‌تواند زمینه‌ساز عبور قدرتمندانه مردم ایران از این پیچ حساس تاریخ باشد؛ پیچی که به رغم ایجاد هزینه برای مردم ما، بیش از آنکه نظام اسلامی را مستهلک کند، آنها را در اتخاذ راهبرد علیه ایران اسلامی به استیصال و روزمرگی کشانده است.

مبتنی بر این پیشینه و برآورد است که از «مردم ایران» به عنوان قهرمانان این حماسه می‌توان انتظار داشت که به‌رغم گذر نسلی و گذشت بیش از ۳۴ سال از عمر انقلاب اسلامی، قادر خواهند بود با الگوگیری از حماسه هشت سال دفاع مقدس، با ایثار و از خود‌گذشتگی و با اتکا به عنایات الهی و ظرفیت‌های داخلی و البته با تبعیت از مولا و مقتدای خود، این عرصه‌ها را به عنوان حماسه سیاسی پیروز و ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت کنند.



ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 74
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 47
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 112
  • بازدید ماه : 418
  • بازدید سال : 2,962
  • بازدید کلی : 22,077